Kompozycja zamówiona przez Mazowiecki Teatr Muzyczny to cykl składający się z siedmiu pieśni na sopran, mezzosopran, tenora, baryton i smyczki.
Nowy utwór to:
- 7 pieśni
- 1049 taktów
- 30 minut muzyki
Inspiracją do ich powstania stała się kołysanka na sopran i kwartet smyczkowy, pt. Tulę Cię do serca napisana przez kompozytorkę wraz z tekstem w 2010 roku:
Od dłuższego czasu chodził za mną pomysł skomponowania utworu utrzymanego w stylistyce kołysanki, o prostym, zakorzenionym w tonalnej tradycji języku muzycznym przystępnym dla słuchacza. Chciałam melodii, harmonii i brzmienia, które stworzą intymną, wręcz uczuciową relację między muzyką a odbiorcą, bez potrzeby zagłębiania się w strukturę formy. Idealną okazją do realizacji pomysłu okazała się współpraca z Mazowieckim Teatrem Muzycznym, dzięki której mogłam urzeczywistnić ten pomysł. Idealną okazją do realizacji pomysłu okazała się współpraca z Mazowieckim Teatrem Muzycznym, dzięki której mogłam urzeczywistnić ten zamysł.
W Pieśniach do słów własnych odnaleźć można fascynację twórcami muzyki romantycznej i postromantycznej, powrotu do melodyjnych tematów, soczystej harmonii i emocjonalnego brzmienia smyczków. Kompozytorka stosuje ulubione tonacjekoła kwintowego jak es-moll/Es-dur w pieśni nr 5, czy Fis-dur w pieśni nr 7. Natomiast pieśń nr 6 pt. Cisza zainspirowana i skomponowana została z myślą o barytonowym głosie Marcina Bronikowskiego, czołowego polskiego śpiewaka operowego. Warstwa słowna powstała po skomponowaniu muzyki, stanowi literacką impresję, dosłownie wrażenia, obrazy i historie, jakie towarzyszyły kompozytorskiej wyobraźni podczas tworzenia muzyki. Dlatego celem tekstów jest opisanie muzyki za pomocą słów, nie na odwrót, jak to ma miejsce zwyczajowo. Każda z siedmiu pieśni posiada swój niepowtarzalny wyraz, tematykę i styl, których wspólnym mianownikiem jest postać kompozytorki.
Natomiast pieśń nr 6 pt. Cisza zainspirowana i skomponowana została z myślą o barytonowym głosie Marcina Bronikowskiego, czołowego polskiego śpiewaka operowego. Warstwa słowna powstała po skomponowaniu muzyki, stanowi literacką impresję, dosłownie wrażenia, obrazy i historie, jakie towarzyszyły kompozytorskiej wyobraźni podczas tworzenia muzyki. Dlatego celem tekstów jest opisanie muzyki za pomocą słów, nie na odwrót, jak to ma miejsce zwyczajowo. Każda z siedmiu pieśni posiada swój niepowtarzalny wyraz, tematykę i styl, których wspólnym mianownikiem jest postać kompozytorki.
Pieśni do słów własnych:
- Noc duet na sopran i baryton
- Na skraju dróg duet na mezzosopran i tenor
- Król duet na mezzosopran i baryton
- Czas duet na sopran i tenor
- Myśli kwartet na sopran, mezzosopran, tenor i baryton
- Cisza na baryton
- Pożegnanie duet na sopran i tenor
Prapremiera (pierwsze wykonanie utworu) odbędzie się 10 grudnia 2016 roku.
więcej